Project Description

Corina Fătu   •   21 Noiembrie, 2017

Tuk-tuk-ul scârțâie din toate șuruburile pe măsură ce urcă șerpuind pe drumul accidentat spre restaurantul lui Lanka. Astăzi ne-am trezit cu noaptea în cap din pricina maimuțelor care își fac veacul deasupra camerei noastre din junglă. Am avut o zi plină. Am urcat pe munte până la Little Adam’s Peak, ne-am rătăcit la coborâre printr-o plantație de ceai ca să găsim drumul cu ajutorul unui păstor de vaci, am fost apoi să vedem cascada Ravana, iar la final am făcut o excursie la o fabrică de ceai. În mod normal ne-am fi relaxat pe terasa noastră alături de maimuțe, dar e ultima seară în Ella și am zis să încercăm ceva specific satucului sri lankez. O lecție de gătit cu un localnic.

Cred că am îndrăgit sătucul Ella de când i-am pronunțat prima dată numele. După mai bine de o săptămână de hoinărit pe meleagurile pline de arșită ale coastei de vest și de sud, locul ăsta așezat în mijlocul plantațiilor de ceai, înconjurat de cascade și dealuri pline de vegetație, a venit ca o binecuvântare. Cu nopțile sale răcoroase și dealurile înverzite, Ella are un teren deosebit de fertil pentru cultivarea și creșterea mai multor soiuri de condimente precum frunzele de curry, turmeric, cardamon. Din acest motiv este renumit pentru mâncărurile sale pline de savoare, iar localnicii declară chiar că unele dintre aceste feluri de mâncare sunt cele mai gustoase din câte vei încerca vreodată. Până să ajung în Sri Lanka aveam impresia că totul se reduce la rice and curry, un fel de sinonim pentru mâncare, dar în seara asta aveam să descopăr câte suprize savuroase mi-a păstrat insula.

Tocmai când mă gândeam că nu mai ajungem, șoferul nostru pune o frână bruscă și aproape că ne zboară din tuk-tuk. Arată cu degetul în direcția unei bojdeuci și ne spune: „Lanka Restaurant.“ Dosite la capătul unei străduțe înguste, în mijlocul junglei, casa și restaurantul lui Lanka sunt unul și același lucru. La intrare, lipită de o stâncă retezată de care e despărțită doar de o perdea, se află bucătăria în aer liber. În dreapta sa este restaurantul, adică o masă lungă de lemn pentru oaspeții săi. În fundul curții se află casa zugrăvită într-o culoare țipătoare, o clădire pe cât de modestă pe atât de primitoare. Lanka este un bărbat solid, cu părul creț și negru ca tăciunele, îmbrăcat destul de modern pentru locul ăsta uitat de lume.  Ne zâmbește și ne invită la el acasă cu acea căldură cu care poftești un cunoscut în casa ta. Vorbește foarte bine engleză, dar asta nu mă surprinde deloc având în vedere că Sri Lanka a fost colonie britanică.

Gătit în Sri Lanka

După ce facem prezentările, Lanka ne poftește la un ceai alături de ceilalți participanți la curs. Suntem șase. Noi doi, un cuplu tânăr de germani și două australience pe la patruzeci și ceva de ani, foarte simpatice. Ne așezăm cu toții la masă și servim ceaiul adus de o fetița, una dintre fiicele lui Lanka. Conversația se leagă ușor și se învârte în jurul călătoriei din Sri Lanka. Australiencele au ajuns la Ella mergând mai tot drumul prin Sri Lanka cu un tuk-tuk închiriat, asta într-o țară unde se conduce ca la nebuni. Mă lasă cu gura căscată în timp ce ne povestesc aventurile lor din Colombo, dar în scurt timp Lanka ne întrerupe și ne invită în bucătărie pentru a începe lecția de gătit.

Am ceva emoții ținând cont că cel mai mare atu al meu în bucătărie este să gătesc cu vin roșu, iar uneori să-l mai adaug și în mâncare. Dar, lăsând gluma la o parte, când vine vorba de gătit în Sri Lanka, tot procesul devine un adevărat ritual de la care nu te poți abate. Maestrul nostru bucătar începe lecția cu un set de reguli pe care avem să le respectăm pe parcursul cursului de gătit. Apoi urmează prezentarea condimentelor și a ingredientelor: nucă de cocos, tumernic, pudră de chili, cardamon, scorțișoară, chimion, semințe de muștar, cuișoare, piper, sare, frunze de curry, coriandru, paprika, usturoi, ceapă, dovlecel, vinete, roșii. Aromate și parfumate, în pulberi sau semințe, frunze sau muguri, condimentele stau expuse în mici boluri precum niște piese de bijuterii de la un muzeu. Lanka își ia timp să ni le prezinte pe rând, oprindu-se la fiecare în parte și oferindu-ne bolul pentru a ne familiariza cu mirosul și textura condimentelor.

Istoria condimentelor și a mirodeniilor este veche de când lumea. În vremuri de demult, se credea că ele aduc noroc în dragoste sau că te pot feri de energii negative. Despre condimente și mirodenii apar mențiuni în scrieri foarte vechi, precum în Epopeea lui Ghilgameș sau în Vechiul Testament. În Sri Lanka acestea se folosesc la gătit din abundență. Bucătăria sri lankeză se aseamănă în multe privințe cu cea din India din sud, iar un bun exemplu este folosirea laptelui de nucă de cocos în prepararea curry-ul. Dar au existat o mulțime de alte influențe culinare de-a lungul istoriei îndelungate a insulei, precum cele ale portughezilor, olandezilor sau englezilor.

După partea introductivă pe care ne-o face Lanka, trecem la cratiță. La început, gătitul în echipă se dovedește a fi floare la ureche. Cătălin este responsabil cu tăiatul cepei și a usturoiului, iar eu cu ce știu să fac mai bine: să scriu. Fiecare rețetă trebuie notată pe o foaie astfel încât să știm exact ce ingrediente vom folosi și în ce cantitate. Astăzi vom găti: beans curry, pumpkin curry, sri lankan moju, potato curry, fish curry, dhal curry. Pe scurt curry cu de toate. Apoi, după scris, începe munca de jos. Lanka ne invită pe rând, pe fiecare dintre noi, să ne așezăm pe un scaunel și să răzuim nuca de cocos. Deși pare simplu, nu e deloc așa. Nu doar că ai nevoie de puțină forță, dar trebuie în același timp să urmezi o anumită mișcare continuă. Răzuim nuca de cocos, tocăm legumele, apoi condimentăm și îmbinăm toate ingredientele în vase de lut pe care le punem pe foc de lemn. Lemnele trosnesc, iar mirosul mâncării se ridică deasupra noastră și ne învăluie ca într-o vrajă.

Ella Sri Lanka

După trei ore de gătit, mâncarea este aproape gata. Lanka se ocupă ultimele finisări, în timp ce noi îl privim uluiți. Dacă până acum a mers în ritmul nostru, având răbdare să ne arate fiecare etapă și să stea după noi să curățăm legumele, Lanka devine dintr-o dată un vrăjitor care transformă totul în jurul lui. Îl urmăresc fascinată. Mâinile i se mișcă cu atâta rapiditate, pricepere și eleganță încât gesturile lui mă hipnotizează și mă transpun înapoi în timp, aproape în altă viață. Mă văd din nou la casa bunicilor, când Bunica gătea vara afară, iar eu stăteam printre mirosurile amestecate și îi priveam curioasă mâinile acelea pricepute care îmi dădeau de mâncare. Lanka îmi amintește cumva de acele vremuri de inocență și de mirare în fața lumii.

Hămesiți și epuizați după cele trei ore de gătit, ne strângem în jurul mesei la lumina difuză a unei lămpi. Tot felul de insecte băzâie în jurul nostru, iar una dintre australience scoate un spray și ne salvează. Apare și Lanka însoțit de fetele lui care aduc mâncarea aranjată frumos în vase de lut.  „Am o surpriză“, spune el și scoate câteva beri Lion reci ca gheața, ca un contrabandist. „Suntem salvați“, îmi zic eu. La pensiunea unde stăm nu vând băuturi alcoolice, iar după câteva zile de stat pe uscat mi-e dor de o bere ca de mama. Ne aruncăm în mâncarea gătită, mult mai bună decât m-aș fi așteptat la început să ne iasă. Totul e delicios! Îmi fac o farfurie plină ochii cu toate felurile gătite de curry. La masă conversația se leagă cu ușurință. Toată experiența asta cu gătitul ne-a apropiat, iar împărțirea mâncării nu face decât să ne lege și mai mult.

Ziua s-a topit în noapte. Dacă cineva ne-ar privi din depărtare ar vedea, undeva în junglă, un grup adunat și aplecat deasupra unei mese de lemn, înconjurat de zeci de arome și culori, mâncând și vorbind de parcă s-ar cunoaște de când lumea. Dacă vrei să-ți faci un prieten, uneori trebuie doar să împarți mâncarea cu el într-o țară la capătul lumii.

lecție de gătit ella

Bine de știut

Concurs

Momondo te premiază cu o călătorie unde îți vrea inima
Cei de la Momondo m-au provocat să povestesc despre o experiență culinară mai de seamă din călătoriile mele, așa că asta este ce-a ieșit! Sper să te inspire și, de ce nu, să-ți planifici o vacanță în Sri Lanka sau în oricare altă destinație, mai ales că ai șansa să câștigi o vacantă cu cazare și bilet de avion gratis! Tot ce trebuie să faci este să-mi povestești până la 30 noiembrie, printr-un comentariu la acest articol, despre o experiență culinară pe care ai avut-o în călătoriile tale și poți câștiga vacanța mult visată! Nu uita să menționezi destinația ta favorită culinară de pe momondo.ro. Găsești AICI toate detaliile concursului.